1 grudnia 1918 roku – Szachownica lotnicza stała się oznaką polskiego lotnictwa wojskowego
Biało-czerwona szachownica po raz pierwszy pojawiła się na samolotach jako godło osobiste pilota porucznika Stefana Steca, latającego w lotnictwie austriackim, a następnie polskim. Miała wówczas cztery pola, bez obwódek. Tak oznakowanym samolotem Stec przyleciał 15 listopada 1918 z meldunkiem z oblężonego Lwowa do Warszawy. Dowódca lotnictwa, ppłk Hipolit Łossowski, uznał wówczas, że szachownica spełnia wszystkie kryteria, jakie powinien mieć znak przynależności państwowej: jest oryginalna, ma polskie barwy i łatwo można ją namalować na skrzydłach i kadłubie.
1 grudnia 1918 Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego generał dywizji Stanisław Szeptycki wydał rozkaz nr 38, w którym postanowił, że:
„Wszystkie samoloty Wojska Polskiego mają być w najkrótszym czasie niżej podanym znakiem w przepisanych miejscach zaopatrzone”
Źródło: Wikipedia
Foto: Nocny Tropiciel – Renegade/Sarex
Służba Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego ASAR
Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych
Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych
Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa
Wodna Służba Ratownicza
tvp.info
AEDMax.pl
Brandbull Polska
Uniwersytet Kaliski
Luxury Car Rent
Plandeki kalisz
Merkus